Grønland 2005 - Turlederens beretning
ved Henning Clausen

Indledning
Årets tur til Grønland var en 12 dages tur til Diskobugt og Uummannaq-området. Til turens første 8 dage havde vi chartret turbåden Sanatit, som vi boede og sov ombord på, og sejlede med til et nyt sted hver dag. Vi var 12 deltagere på turen, da dette var hvad der kunne bo om bord på båden. Vi gjorde hver dag landgang for at tage på korte dagsture i naturen, eller for at opleve stemningen i grønlandske byer og bygder. Typisk blev vi efter morgenmaden sejlet i land med gummibåden medbringende en let tursæk med lidt tøj samt en frokostmadpakke. Vi kom tilbage til båden sidst på eftermiddagen, hvorefter vi i løbet af aftenen eller natten sejlede videre til næste ankerplads.
De sidste 3 dage blev brugt i Kangerlussuaq, hvor vi boede på vandrerhjemmet.
Dag1. Aasiaat/Egedesminde.
Vi ankom til Aasiaat ved frokosttid. Efter indkvartering på vores båd, havde vi et par timer til en tur rundt i Aasiaat, hvor vi fik et første indtryk af Grønland med hunde, hundeslæder og fisk hængt til tørring.
Vi havde aftalt at sejle fra Aasiaat allerede kl. 16, grundet at vi ville få ret blæsende vejr på vej til Godhavn og vinden ville komme på tværs af vores sejlrute. Dette kom også til at passe, så de fleste spiste først aftensmad efter ankomsten til Godhavn kl. ca. 23.
Dag 2. Qeqertarsuaq/Godhavn.
Efter en god morgenmad ombord, tog alle i land. Et hold blev i bygden og dens nærhed, for at se og opleve bygden. Et andet hold gik først ud til skarvefjeld, for at se på elefanter (en klippeformation som ligner en elefant der står og drikker af havet) og opleve basaltfjeldene, med mange sjove former, hvor kun fantasien sætter grænser for hvilke figurer der kan ses. Derefter gik vi lidt ind i Blæsedalen, og på vej tilbage mod Godhavn så vi på vandfaldet.
Vi havde aftalt afgang fra Godhavn kl. 17 således at der ville være en mulighed for at opleve indsejlingen til Ilulissat med midnatssol Kort efter afsejling fra Godhavn oplevede vi de første hvaler, så der blev brugt noget tid på at sejle lidt rundt og fotografere hvaler, inden det gik videre mod Ilulissat.
Indsejlingen til Ilulissat foregik i tåge og regn, samtidig med at der lå masser af is et godt stykke ud fra isfjorden.
Dag 3. Ilulissat/Jakobshavn.
Efter morgenmaden gik alle igen i land og tog en tur til Sermermiut, med nogle stop undervejs for at tage billeder af et par meget søde hundehvalpe. Vel ankommet til Sermermiut nød vi udsigten over isfjorden, som var helt fyldt op med is, ingen fiskere på fjorden. Herefter forsatte en del op på Holms Bakke for at nyde udsigten ud over isfjorden, inden turen gik tilbage til byen.
Næsten alle besøgte Knud Rasmussens museum. Resten af tiden gik med besøg i butikker og at se på byen.
Om aftenen sejlede vi til Saqqaq, vi havde en flot udsejling fra Ilulissat, med masser af isbjerge. Der var så mange, at skipper måtte have udkig på taget af styrehuset, for at kunne navigere rundt mellem alle de store isbjerge. Dette fortsatte ca. halvvejs til Saqqaq, så vi ankom ret sent om natten til Saqqaq.
Dag 4. Saqqaq.
Vi holdt planen med at gå i land efter morgenmaden. Landgangen foregik pr. gummibåd, men det var allerede ved at blive fast rutine, når vi skulle i land.
Halvdelen gik en tur op i Saqqaqdalen, planen var at gå ind til højdepunkt 400, men dette nåede ingen op på, da vi skulle være tilbage i Saqqaq kl. 15,30. Vi have nemlig aftalt kaffemik kl. 16.
Dag 5. Store sejldag.
Dette var denne dag døbt, fordi vi havde 14-16 timers sejlads foran os. Vi startede med at sejle over til den gamle kulmineby Qullissat på nordøstsiden af Disko ø, hvor vi fra båden tydeligt kunne se de ødelæggelser, som flodbølgen i år 2000 forårsagede.
Derefter sejlede vi tværs over Vaigat til fjeldskreddet ved Paatuut, som forårsagede den store flodbølge.
Herefter gik det op gennem Vaigat til spidsen af Nuussuaq, hvor vi lige var en tur i land ved Bjørnefælden, en bunke sten, som nok ikke er en bjørnefælde, men kan være nødbolig, eller noget andet menneskeskabt.
Sidst på aftenen ankom vi til Niaqornat, hvor skipper efter flere forsøg fandt en ankerplads, hvor vi kunne overnatte.
Dag 6. Niaqornat, Saattut og Uummannaq.
Formiddagen gik med et besøg i Niaqornat, som var en oplevelse. Niaqornat er en rigtig bygd, med alt hvad dette indebærer af hunde og slæder i bygden, fisk og kød på tørrestativer. Kirkegården placeret højt over byen, så de døde har udsigt over havet.
Efter et par timer gik turen videre til Saattut, en anden lille bygd i Uummannaq fjorden, beliggende på en lille ø. Der må have været mange bjørne i området, for vi så ikke mindre end 2 bjørneskind hænge til tørring på husene.
Herefter gik turen forbi fuglefjeldet på Qaqullussuit, hvor vi så en masse fugle, inden dagens tur sluttede i Uummannaq.
Dag 7. Uummannaq.
Dagen startede med at vi tog op til kirken, for at overvære en konfirmation. Her kom vi til at vente længe, ca. 2 timer, men så fik vi også lejlighed til at se masser af nationaldragter.
Herefter gik en del af os en tur ud til julemandens feriebolig, hvor vi spiste vores medbragte madpakker, inden vi gik tilbage til byen.
Resten af dagen blev brugt til at gå en tur rundt i Uummannaq, som er en ret flot og spændende by.
Dag 8. Hviledag.
Det var meningen at vi skulle have været over på Nuussuaq halvøen, og se stedet hvor mumierne blev fundet, samt se en flinteplads. Men da det blæste ret meget, kom vi til at ligge for anker ud for julemandens feriebolig hele dagen. Så de der ikke var med på turen til julemandens feriebolig dagen før, kom en tur i land med gummibåden.
Dag 9. Rejsedag.
Tidligt op da vi skulle i land ved lufthavnen kl. 6 om morgenen, således at vi kunne flyve til Kangerlussuaq/Sdr. Strømfjord kl. 8,30 og være i Kangerlussuaq ved 12 tiden.
Efter indkvartering på Old Camp i Kangerlussuaq, tog folk ud på forskellige ture. Nogle gik en tur op på Køkkenfjeldet, mens andre gik ned på fossilsletten, og om hjem med en masse sten, som de senere havde store problemer med hvordan de skulle få med hjem, uden at overskride de 20 kg. bagage.
Dag 10. Tur til indlandsisen.
Turen var blevet flyttet, så vi tog af sted kl. 8 om morgenen med bussen til isen. På vej ind til isen så vi masser af moskusokser, så der blev en masse stop for at fotografere moskus. Endelig inde ved isen, kunne vi gå et lille stykke ud på indlandsisen, hvor der blev drukket whisky, med indlandsis i.
Resten af dagen blev brugt til forskellige ture i området.
Dag 11. Diverse ture i Kangerlussuaq.
Denne dag blev brugt meget forskelligt, der var nogle der tog ud til Sugar Loaf og vandfaldet, andre tog ud for at finde flyvrag, endelig tog nogle ud til granatfjeldet, mens de sidste havde lejet bil, for at køre rundt i området.
Vi sluttede dagen med en festlig middag med moskusbøffer, som afslutning på en god og oplevelsesrig tur.